۱۳۹۶ مرداد ۲۶, پنجشنبه




انسان، تنها از راه آگاهی می تواند به شأن سزاوارش دست یابد. « کارل مارکس »

اصطلاح لاتینی وجود دارد بنام herding behaviour که رفتار گله وار، یا توده وار معنی میدهد، که چگونه افراد در یک گروه می توانند رفتاری هماهنگ را بدون هدف مشخصی انجام دهند. این اصطلاع بدرستی رفتار حیوانات در گله، رمه و اوج حماقت های انسانی را مثل رای دادن به قانونیت بخشیدن استثمارگران در استثمارشان ترسیم میکند.
 
آن مسلک ماترياليستی که آدميان را محصول اوضاع و احوال و تربيت ميداند و معتقد است که برای تغيير آدميان بايد اوضاع و احوال و تربيت را تغيير داد فراموش ميکند که اوضاع دقيقا به دست آدميان تغيير مييابد و اين خودِ مربّی است که نياز به تربيت دارد. از ديدگاه چنين مسلکی، جامعه ناگزير به دو بخش تقسيم ميشود که يک بخش آن بالاتر از خود جامعه است (مثلا نزد رابرت اوئن). تقارن تغيير اوضاع و احوال و تغيير فعاليت بشری، يا تغيير خود، را فقط در وجه پراتيک انقلابی ميتوان نگريست و به نحوی عقلانی درک کرد. (( تزهایی در باره فوئرباخ تز سوم - کارل مارکس ))
بر همین اساس در راستای دگرگونی عمیق در جامعه، " اولین گام کسب آگاهی طبقاتی از دیدگاه مارکسیستی میباشد". این تنها گزینه ممکن و رهائیبخش از یوغ و سلطه نکبتبار شرایط موجود در برابر ماست!!!
" هم به منظور تولید آگاهی کمونیستی در یک مقیاس توده ای ، و هم برای پیروزی خود امر [کمونیسم] ، تغییر انسانها در یک مقیاس توده ای ضروری است ، تغییری که تنها در یک جنبش عملی ، یک انقلاب ، می تواند صورت بگیرد. بنابراین انقلاب ضروری است نه فقط بخاطر اینکه طبقه حاکم را از هیچ طریق دیگری نمیتوان سرنگون کرد ، بلکه به این دلیل نیز که طبقه سرنگون کنندهّ آن تنها در یک انقلاب قادر می شود خود را از همه کثافات اعصار خلاص کند و شایسته بنیاد نهادن جامعه ای نوین گردد. " (( مارکس, ایدئولوژی آلمانی ))

هیچ نظری موجود نیست: